Alberto Giacometti

Zwitsers beeldhouwer en schilder (Borgonovo 1901 – Chur 1966)
Studeerde in Italië, ging in Parijs wonen en werkte aanvankelijk in verschillende stijlen (kubism, surrealisme) en zocht inspiratie bij Afrikaanse kunst. Hij maakte eind jaren twintig al belangrijke voorlopers van zijn latere kenmerkende stijl: man en vrouw (1925) en Spoon Woman 1926-1927 (Zurich Kunsthaus).
Rond 1935 raakte hij in een artistieke crisis waaruit hij rond 1945 tevoorschijn kwam in de hem zo kenmerkende stijl. Dit was het begin van de tweede fase van intense creativiteit. Vele factoren waren daarbij van belang: de vitaliteit van het naoorlogse Parijs, de hernieuwde hulp van zijn broer Diego, zijn liefde voor Annette Arm die hij in 1943 had ontmoet en in 1949 trouwde. Vooral van zijn broer maakte hij vele borstbeelden. Karakteristiek is dat deze bustes ons frontaal en gefixeerd aanstaren, de kijker op een afstand houden.

© Oxford University Press

Wil Tiemes: Waarom mijn favoriet?

Hij ziet de mens, man of vrouw, altijd van een afstand, altijd in een ruimte, altijd als deel van een groter geheel. Tot aan zijn dood in 1966 is hij bezig geweest om in zijn beelden de actieve menselijke blik tot leven te wekken. Van de supersmalle Diego uit 1954 via Annette uit 1962 tot aan zijn allerlaatste werk dienen alle vormen om een werkelijke ontmoeting vast te leggen. Zelf zo’n kwetsbare man, was hij constant op zoek naar werkelijk contact maken met de medemens.

Meer lezen

  • J. Lord: Giacometti (New York, 1985) biografie
  • Alberto Giacometti: Le Retour a la figuration, 1934–47 (tentoonstellingscatalogus door C. Derouet e.a. Geneve, Museum Rath; Parijs, Pompidou; 1986)
  • Alberto Giacometti (tentoonstellingscatalogus door R. Hohl e.a. , Berlijn Nationalgalerie 1987
  • C. Klemm: Die Sammlung der Alberto Giacometti-Stiftung, Zurich, Kunsthaus cat. (Zurich, 1990)
  • V. Fletcher: Alberto Giacometti: The Paintings (PhD thesis, New York, Columbia U., 1994)
  • D. Sylvester: Looking at Giacometti (London, 1994)